125

Samhällskunskap B. Säkert jätteroligt om man har en bra pedagog. Men det har vi inte. Det spelar ingen roll hur mycket kunskap du har som lärare, om du inte är pedagogisk har du ingen möjlighet att lära ut det du kan. Jag vet inte, jag är allmänt irriterad på hur läraryrket ser ut idag.

En lärare har för många arbetsuppgifter i proportion till sin lön. Så är det bara, det vet vi. De ska kunna se och uppmärksamma ca 30 elever i en klass, och man har kanske fem, sex klasser i veckan. Hur ser och uppmärksammar man bortåt 120 elever i veckan?

Det går inte. Som Oscar säger "En lärare ska vara psykolog, kompis, förälder, och till råga på allt lära ut sitt ämne. Det går inte i längden." Och det gör det ju faktiskt inte.

Men sen finns det ju lärare som struntar i allt vad pedagogik och ansvar heter. Jag skulle säga att det är den äldre generationen. Och därför tycker jag att det är så jävla synd att alla nyutbildade lärare sitter utan jobb, medan femti-och sextitalisterna sitter på sina arslen med anställningsskyddshelvetet!
Jag blir galen.

Och jag har tråkigt, har kollat igenom alla mina communities, alla nyhetssidor... Vad ska jag göra? Förslag?
Ciao!

Kommentarer

Kommentera här:

Vad heter du?
Kom ihåg

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0