130

Återigen samhällskunskap. Jag gillar det inte, men vad gör man? Det är bara att sitta av tid känns det som. Jag börjar bli less på det här nu. Gravt mycket fördomar som kastas runt i klassrummet just nu, man vill bara skrika. Gah.

Funderar på vad man egentligen ska hitta på ikväll. Eller jag vet inte, jag vill nog gärna gå och lägga mig tidigt också.

Men! Åter till samhällskunskapen!
Vi diskuterar stadsdelar. Det som gör mig så frustrerad är folk som tycker "Nej, vi vill inte bo på Ersboda, det är så stökigt där. Om jag har varit där? Nej, men det spelar väl ingen roll.

Det är sån idioti! Får ta och lugna ner mig så att jag kan lägga fram ordentliga argument. Puh.
Vi diskuterar var man helst respektive helst inte vill bo i Umeå. Stadsdelen Ersboda har fått galet många 'helst inte' röster.
Min mamma bor på Ersboda. Jag har bott på Ersboda sedan jag var tolv. Och jag håller med, klart det förtjänade ett dåligt rykte. Förtjänade. Inte längre. Varför inte? Jo, för att Ersboda som stadsdel har gjort ett enormt uppryck!

Bland annat tycker jag att fritidsgården Athena gjort ett grymt bra jobb, framförallt under sommaren. De åker runt i sin fina bil, pratar med alla, försöker upptäcka eventuella oroligheter.
Sen skulle jag vilja ge en eloge till Ersboda SK. Det verkar som att alla ungdomar på Ersboda är engagerade i antingen fotboll eller innebandy, och det rejält.

Det känns som att Ersboda mer och mer blivit ett fritids-och sportområde än ett slumområde. Hur många fotbollsplaner finns det? Låt mig räkna... Tre gräsplaner, en konstgräsplan och en grusplan. Fem stycken!
Och det visar sig ju dessutom att ersbodalagen är riktigt bra? Who could have thought?

Nej, Ersboda har gjort ett fantastiskt kliv uppåt. Och därför tycker jag att det är synd att fördomar lever kvar genom okunnighet. Jag trodde inte att ungdomar skulle vara så konservativa, trodde att det hörde femtio- och sextiotalisterna till.
Men icket. Fördomarna fastnar som lim på allt och alla. Synd.

Kommentarer

Kommentera här:

Vad heter du?
Kom ihåg

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0